Sociální podmíněnost jako nový bič na zemědělce
22.01.2025, Kamil Malát |
Standardní zemědělská podmíněnost, která je známá již několik let a jež už nyní tvoří více než stovku požadavků a standardů, se rozroste o několik dalších desítek požadavků sociální podmíněnosti. Novými podmínkami sociální kondicionality budou zemědělci muset splnit požadavky z oblasti sociálních, pracovněprávních předpisů a pracovních norem spojených se zacházením se zaměstnanci, a to především z hlediska BOZP. Za jejich dodržování však nebudou nijak odměňováni. Naopak pokud inspektorát bezpečnosti práce (Státní úřad inspekce práce) při kontrole bezpečnostních předpisů dojde k závěru, že šlo o nedbalostní porušení, přijde postih. Nejenom pokuta, ale podle § 19a nařízení i zmíněné krácení zemědělských dotací ze všech plošných plateb, které zemědělec čerpá.
Útěchou může být maximálně to, že by u zemědělců neměly inspektoráty bezpečnosti práce navyšovat počet kontrol ani měnit výčet kontrolovaných požadavků. Kontroly tedy nebudou probíhat plošně u všech zemědělských podniků. V souvislosti se zavedením požadavků sociální podmíněnosti budou využity stávající kontrolní systémy a SZIF bude pouze přebírat pravomocné výsledky kontrol. Nebudou tak prováděny žádné kontroly navíc, a nevznikne tak žádná nová administrativně kontrolní zátěž pro zemědělské subjekty ani pro kontrolní orgány.
Podle důvodové zprávy k novele nařízení vlády pravidel podmíněnosti bylo přijetí požadavků jednotlivými členskými státy nezbytné: "Požadavky sociální podmíněnosti podmínky jsou v České republice zaváděny po využití možného odkladu až v roce 2025. Jedná se o požadavky, jejichž zavedení je povinné pro všechny členské státy. Požadavky mají přispět k rozvoji sociálně udržitelného zemědělství prostřednictvím zvyšování povědomí žadatelů poskytované v rámci SZP o pracovních a sociálních normách, a proto by měl být zaveden nový mechanismus zahrnující sociální aspekty."
Rozsah mechanismu sociální podmíněnosti vyplývá z této legislativy:
• Směrnice 2019/1152 o transparentních a předvídatelných pracovních podmínkách
• Směrnice 89/391/EHS o zlepšení bezpečnosti a ochrany zdraví pracovníků
• Směrnice 2009/104/ES o minimálních požadavcích na bezpečnost a ochranu zdraví při používání pracovního zařízení zaměstnanci
Uplatňování sankcí (článek 89 nařízení EU 2021/2116)
• Snížení nebo vyloučení celkové částky plateb v souvislosti se žádostmi o podporu, které uvedený příjemce podal nebo podá během kalendářního roku, v němž došlo ke zjištění nedodržení.
• Snížení nebo vyloučení se vypočítají na základě plateb, které byly nebo mají být poskytnuty v kalendářním roce, v němž k nedodržení došlo. Pokud však není možné určit kalendářní rok, v němž k nedodržení došlo, vypočítají se snížení nebo vyloučení na základě plateb, které byly nebo mají být poskytnuty v kalendářním roce, v němž došlo ke zjištění nedodržení.
• Při výpočtu těchto snížení a vyloučení se zohlední závažnost, rozsah, trvání či opakování a úmyslnost zjištěného nedodržení podle posouzení odpovědných orgánů nebo subjektů.
• Výpočet snížení dle pravidel podmíněnosti (čl. 85)
- odst. 2 – pravidlo 3 % snížení
- odst. 5 – závažné důsledky -> vyšší procentní snížení (5 %)
- odst. 6 – opakování nebo přetrvávání v období tří po sobě následujících kalendářních let -> 10 %
- další opakování porušení se považuje za úmyslné.
• Pro stanovení sankce v rámci podmínek sociální podmíněnosti nejsou relevantní ustanovení nařízení (EU) 2022/1172 kterým se doplňuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/2116, pokud jde o integrovaný administrativní a kontrolní systém v oblasti společné zemědělské politiky a uplatňování a výpočet správních sankcí v souvislosti s podmíněností (sčítání snížení).
Příloha
|